Världen är sjuk.

Idag fick vi ett nytt scenario att läsa om i skolan: Barn som far illa. Det är en sån grej som jag mår så dåligt av att läsa om, men när jag väl har börjat kan jag inte sluta. Jag sugs verkligen in i det och börjar nästan gråta för det är så hemskt. Jag lånade en bok på bibblan som handlar om något som heter Münchausen by proxy, det är när (oftast) mammor hittar på sjukdomar eller gör sina barn sjuka för att själva få uppmärksamhet. Tjejen som har skrivit boken har själv varit utsatt för det under hela sin uppväxt, men nu har hon lyckats komma ifrån sin mamma och börjat leva ett normalt liv. Mammans sjukdom höll på att döda den här tjejen, hon fick genomgå  otroligt hemska undersökningar och provtagningar och höll nästan på att bli hjärtopererad trots att hon var helt frisk. Jag förstår inte att det finns människor som gör såhär. Förstår inte att en mamma kan vilja göra så mot ett litet barn som inte ens kan försvara sig. Och det värsta är att sånt här händer hela tiden, och det är så svårt att upptäcka eftersom mammorna har en fin fasad utåt och är snälla och trevliga mot läkarna och säger att "mitt barn är så sjukt hela tiden, ni måste ju kunna hjälpa henne på nåt sätt? Finns det inga fler prover ni kan ta?" Världen är sjuk verkligen. Jag hoppas att när jag blir färdig med utbildningen att jag ska kunna hjälpa barn som utsätts för liknande saker.

:(

Älskar min mamma för att hon är världens bästa <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0